22 sierpnia 2013

Poradnik "młodego" fotoamatora, czyli jak bawić się fotografią :) Lightbox D.I.Y.

Chęć zrobienia jakiegoś fotograficznego gadżetu w mojej główce siedziała od zawsze. 
Rozpoczęłam zadanie od kolekcjonowania przeróżnych tutoriali, DIY, pomocy do stworzenia pierwszego projektu, który zasili moje przyszłe amatorskie studio fotograficzne :) 


Dziś postanowiłam przedstawić Wam jak zrobić

LIGHTBOX, 
czyli namiot bezcieniowy.
Bardzo przydatne narzędzie do fotografii produktowej, które równomiernie rozprasza padające światło.


Zatem, co będzie nam potrzebne:

- kartonowe pudło,
- nożyk,
- linijka,
- biała kartka papieru,
- biały materiał (bawełniane koszulki sprawdzają się wyśmienicie) lub biały papier do pieczenia,
- lampka biurowa lub inne.

Krok 1.

Należy usunąć przy pomocy noża / nożyczek górne klapy z kartonu.

Krok 2.

Na trzech ścianach kartonu wyznaczyć prostokąt / kwadrat (w zależności od kształtu kartonu) 2 cm od brzegu. Następnie przy pomocy noża wyciąć wyznaczony obszar.


Krok 3.

Dwie boczne ściany oraz górę pudełka pokrywamy materiałem. U mnie totalny brak estetyki i wszystko poprzypinane zostało pinezkami.

Krok 4.

Wnętrze pudełka wypełniamy białym tłem i gotowe.

Krok 5.

Mocujemy lampkę tak, aby światło padało przez górne "okno" naszego kartonu. Najlepiej gdy światło jest jasne, o temperaturze 5400 K.
Można zastosować również dwie lampy, które montujemy po bokach.

na lewo - efekt kroku 2-go
na prawo - efekt końcowy

Krok 6.

Eksperymentujemy.
Nie musimy ograniczać się jedynie do białego tła, warto wykorzystać również inne kolory.
Fotografowany obiekt warto też umieścić na szklanym podłożu (lub pleksi), dzięki czemu uzyskamy ciekawe efekty odbicia.


Oto efekty z podstawowej wersji (eksperymenty jeszcze przede mną):











28 komentarzy:

  1. Niby nic trudnego do wykonania a efekty świetne :) Niedrogo też można mieć przydatne przedmioty do fotografowania. Na pewno zrobię takie cudo! Czekam na więcej ciekawych pomysłów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się bardzo, że pomysł podoba się :)
      Pomysłów kilka jest, trzeba je tylko zrealizować, a z tym różnie bywa :p Będę się starać :D
      Pozdrawiam serdecznie ;)

      Usuń
  2. Genialne to! Po prostu genialne!
    I jakie ładne zdjęcia! :))
    Jeszcze żeby mi ktoś tak nowy aparat fundnął to byłoby super! :)
    Niemniej jednak w najbliższym czasie też sobie zrobię takie magiczne pudełko. Koszulki bawełniane mężowi zakoszę, a co?! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Ja poświęciłam swoje własne koszulki :( brak bieli u męża :p

      Usuń
  3. Niesamowite, że przy użyciu takich prostych rzeczy wyszedł taki efekt:)) Ludzka wyobraźnia nie zna granić. Pomysł godny wypróbowania! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł nie mój, ale dzięki :p
      Troszkę jeszcze mam niedopracowane światło, gdyż widać cienie, ale popracuję nad tym ;)

      Usuń
  4. Hej, chciałabym nieśmiało przypomnieć o akcji Pocztówka z wakacji, która powoli dobiega końca :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow :)Świetny pomysł. Można uzyskać naprawdę genialny efekt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto popróbować, poeksperymentować, ... naprawdę świetna zabawa :)

      Usuń
  6. niesamowite! jak się cieszę, ze trafiłam na tego bloga :) jutro próbuję! uwielbiam takie eksperymenty :)

    www.charlie-fotografia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również cieszę się, że tu trafiłaś :) Próbuj i pokazuj co Ci wyszło :)

      Usuń
  7. Ciekawe porady, będę tu zaglądał :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę się starać o więcej porad! Pozdrawiam i dzięki za wizytę :)

      Usuń
  8. WOW super! Kocham fotografię i Ninę Simone i marzyć hehe, a jutro zbuduję sobie też coś takiego :) Pozdrowienia z obecnie przytłaczającej szarością Hagi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehehe, dobre. tyle wspólnych mianowników, to musi coś znaczyć :p hihihihi
      Chętnie obejrze efekty :p
      Pozdrawiam z jesiennego, ale już mroźnego Tilburga ;)

      Usuń
  9. Gdzieś już to widziałam i nawet chciałam budować. A potem się zapomniało, odechciało... I za każdym razem kiedy chcę zrobić foty jedzenia, a jest już wieczór, mamroczę pod nosem. Klnę, znaczy się. Czas się pozbierać i zbudować "studio". Dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co ;)
      ja rok zabierałam sie do "budowy" studia :p
      powodzenia życzę :)

      Usuń
  10. Chyba też zabiorę się basteln/knutselen i wykonam sobie takie cudo. Efekt wart zachodu. Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłej zabawy ;)
      Pozdrawiam serdecznie ;)

      Usuń
  11. Super! Muszę sobie zrobić takie magiczne pudełeczko... dobrze rozumiem, że światło z góry też przechodzi przez "koszulkę"...? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, światło pada z góry :) Można też wypróbować i zastosować dwie lampki i dać je po bokach. Wówczas też przez "koszulkę" będzie padać światło, ale z obu boków na raz ;)
      Powodzenia i miłej zabawy ;)

      Usuń
  12. Już kiedyś przymierzałem się do wykonania własnego amatorskiego lightboxa, ale zawsze jakoś nie było czasu. Twój poradnik przypomniał mi o tym, trzeba będzie zbudować i wypróbować, bo to bardzo proste :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że w końcu znajdziesz czas :)
      Powodzenia!

      Usuń
  13. Bardzo fajny poradnik, na pewno wykorzystam przy którejś z prób.

    OdpowiedzUsuń
  14. super!!
    Tyle szukałam takich wiadomości a same do mnie przyszły :) Bardzo fajny wpis!

    OdpowiedzUsuń
  15. lepsze efekty daje podswietlenie na dwie lampy po bokach. I takie drobne udoskonalenie konstrukcji: przod kartonu: zamiast wycinac kwadratowe "wejscie" lepiej zrobic naciecie pionowe przez srodek i zrobic jakby drzwi. Taka brame. otwieramy na zewnatrz i ustawiamy aparat tak zeby nasza brama sprawila ze zadne swiatlko z lamp nie dotrze do obiektywu :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Trzeba kiedyś wypróbować ;)

    http://persevering.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Nawet nie wiedziałam, że otrzymywanie komentarzy może być takie przyjemne :) Zapraszam!