12 stycznia 2014

Poradnik "młodego" fotoamatora - początki z efektem Bokeh ;)

Choinka już rozebrana?
Jeżeli nie, to jeszcze jest szansa by zrobić świąteczny Bokeh choinkowy. 
Jeżeli po choince zostało wspomnienie możemy lampki zawiesić w dowolnym miejscu, najlepiej na ciemnym tle i rozpocząć zabawę poprzez różnorodny rozkład światełek :) 

f/2.5, 1s, ISO - 160

Skonstruowałam 3 zestawy i dopiero ostatni okazał się być najpraktyczniejszy i najłatwiejszy w użyciu.

Zestaw 1:
Pamiętam z lat dziecięcych taką nakładkę na ręczną maszynkę do mielenia mięsa dzięki której powstawały pyszne kruche ciasteczka o różnych kształtach. Tutaj mamy coś podobnego :)
Wada: Zachłanność może przynieść problemy. Długi pasek ze wzorami jest ciężki i chcąc użyć krańcowych wzorów zestaw spada z obiektywu. Być może przy ciaśniejszej obręczy trzymało by się lepiej. 


Zestaw 2:
Nie mam zbyt wielkich zastrzeżeń do tego zestawu poza niezbyt wygodną zmianą wzorków, ale jest to do dopracowania. Po odmierzeniu średnicy, wycinamy odrobinę większe koło i dorysowujemy małe łapki :) W centrum wycinamy otwór, nad robimy nacięcia do mocowania kółek ze wzorkami. Cały zestaw mocujemy za pomocą gumki recepturki wokół obiektywu.



Zestaw 3:
Najprostszy do wykonania!


Zapraszam na krótki przewodnik ;)

Przybory i materiały.
Arkusz czarnego papieru, nożyczki, ołówek, cyrkiel, linijka, nożyk/skalpel lub specjalne urządzenie do wzorków ;)


Wykonanie.

Krok 1.
Mierzymy średnicę na poczet naszego przyszłego koła. Mój obiektyw to 50 mm, ale w miejscu wmontowania koła mam już 53 mm. Wyznaczam promień długości 26 mm.

Krok 2.
Przy użyciu cyrkla  rysujemy okrąg na naszym czarnym arkuszu i wycinamy.

Krok 3.
W środku koła rysujemy upatrzony wzór, a następnie bardzo ostrożnie wycinamy za pomocą noża do tapet lub skalpela. 
Można również kupić małe urządzenia, nie znam fachowej nazwy, do wycinania wzorków.



Krok 4.
Gdy po raz pierwszy mocowałam zestaw zauważyłam, że ciężko wyciągnąć go z powrotem z obiektywu. Zamocowałam więc kawałek taśmy klejącej, która ułatwia wymianę.

Ustawienia.

Wartość przesłony powinna być najniższa z możliwych. U mnie jest to f/2.5, opcja f/1.8 czy też f/1.4 zapewne daje lepsze efekty :)
Fotografowany obiekt powinien znaleźć się w znacznej odległości od światełek. Wszelkie manipulacje  w odległościach dozwolone. Obecnie znajdujemy się w fazie eksperymentów, więc można uzyskać ciekawe efekty. 
Na pierwszym zdjęciu powyżej kubek stał około 20-30 cm od aparatu, a światełka 2 m dalej.
Pamiętajmy o użyciu statywu lub stabilnego podłoża pod aparat, co zredukuje wstrząsy.

Uzupełnienie :) (13/01/2014)
Pracujemy w trybie manualnym (M) !!!
Po ustawieniu przesłony na najniższą wartość w kwestii czasu naświetlania mamy już wolną rękę. Pamiętajmy jednak, że przy długim czasie naświetlania najlepiej posłużyć się statywem.
Oczywiście nie zapominamy o ISO! W ciemnych pomieszczeniach, przy małym źródle światła wysokie ISO rozświetli obraz. Eksperymenty w tej materii również dozwolone :)


Życzę udanej zabawy i bajecznych efektów Bokeh!

f/2.5, 1s, ISO - 160

f/2.5, 0,6s, ISO - 1250

f/2.5, 1,6s, ISO - 400

f/2.5, 5s, ISO - 160

f/2.5, 0,6s, ISO - 100



Jest to już trzeci post z serii D. I. Y., czyli zrób to sam.
Zapraszam serdecznie do wykonania dwóch pierwszych zabawek fotograficznych :)


21 komentarzy:

  1. Aaaach w końcu! Hihih, próbowałam zrobić sama, ale się zniechęciłam, a z tym trzecim sposobom to naprawdę idealnie proste! Ha! Będę kombinować, dzięki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze do usług ;)
      Ja też już wcześniej próbowałam i mi całkowicie nie wyszło. Rok czekałam by podjąć się wyzwania ponownie :)
      Próbuj dalej!

      Usuń
  2. u mnie też był bokeh w święta :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zachęciłaś mnie do eksperymentów... muszę spróbować ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się bardzo! Pochwal się swoim efektem bokeh później :)

      Usuń
  4. Ciekawy efekt, szkodza ze choinka juz rozebrana:) Pozdrawiam. Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. światełka można jednak jeszcze wyciągnąć z pudełka :p
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Świetne wzorki!
    Szczerze mówiąc mało mam zazwyczaj czasu na robienie takich eksperymentów, ale po sesji zabieram się za bokeh, mam nadzieję, że wyjdzie coś z tego ciekawego. ;)
    Twoje ujęcia są świetne, chyba najbardziej podoba mi się ten z serduszkami ;)
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie za miłe słowa :)
      Pomyślności w zabawach z Bokeh :)

      Usuń
  6. Kiedyś z czarnych słomek do drinków robiłem na lampę błyskową tzw. "plaster miodu" : )
    Gotowe efekty takiego bokehu znajdziesz tu: http://www.picmonkey.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam już taki plaster miodu, ale gotowych efektów jeszcze nie. Nie przymierzam się do zrobienia, gdyż nie mam zewnętrznej lampy błyskowej, a taką konstrukcję widziałam.
      Jakoś nie mogę odnaleźć zdjęć, które chciałeś mi pokazać :/

      Usuń
    2. Pod podanym adresem jest edytor zdjęć online. Ładujesz zdjęcie i w sekcji Bokeh możesz dodawać kółeczka, gwiazdki i takie tam :)

      Usuń
    3. Dzięki. Całkiem, całkiem to wygląda :) Zapiszę sobie - do zrobienia w przysłości :D

      Usuń
  7. Ojej, jakie fajne.. zdjęcie z książką dla mnie numer 1 :)
    Nie wiem czy spróbuję, ostatnio bawię się analogowym aparatem z lat 70 :D ale dobrze wiedzieć o tych wszystkicg fajnych poradach u Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki kochana :)
      Oj, ja tez pobawiłabym się analogiem :D Prosiłam tatę ostatnio by w piwnicy wyszukał mojego starego Zenita, ale nie miał szczęścia. Muszę sama w końcu wybrać się do piwnicy :p

      Usuń
  8. A działa na aparatach fotograficznych ? Bi ja mam Canon PowerShot A2500 i nie wiem czy ma tryb M :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twój model niestety nie ma trybu ręcznego :(
      Znalazłam tutorial do innego PowerShot, ale on miał tryb ręczny. Chyba nie uda się uzyskać efektu Bokeh, ale możesz próbować i szukać rozwiązania. Może gdzieś komuś udało się lub Tobie uda się uzyskać Bokeh swoim aparatem :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Jak komuś nie wychodzi to zawsze może kupić zestaw bokeh - artbokeh.pl :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Próbowałam zrobić bokeh w kształcie serc i nic z tego :( Powiedz mi czy to może być spowodowane tym, że u mnie w nikonie D3100 najniższą przysłoną jaką potrafię ustawić jest 4,2... ?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety problemem jest wartość przysłony 4,2 :(
      Sprawdziłam jeszcze dla pewności w necie i wyczytałam, że wartość przysłony powinna być nie większa niż f/2.8.
      http://fotoblogia.pl/5922,poradnik-jak-uzyskac-na-zdjeciach-piekny-bokeh

      Usuń

Nawet nie wiedziałam, że otrzymywanie komentarzy może być takie przyjemne :) Zapraszam!